banner

Cara Menggunakan Alat Kuasa

Feb 18, 2022

1. Berhati-hati memeriksanya sebelum digunakan, penampilan tidak rosak, tindakan suis adalah fleksibel dan tiada jamming, plumbum kuasa dan shell alat kuasa harus utuh. Gunakan megohmmeter 500V untuk mengukur nilai rintangan penebat antara penggulungan dan cangkerang, yang tidak boleh lebih rendah daripada 0.5 megohm. Nilai rintangan penebat ditunjukkan dalam jadual yang dilampirkan.

2. Alat kuasa pegang tangan dengan cengkerang logam harus mempunyai wayar pembumian pelindung yang boleh dipercayai. Plumbum kuasa adalah kabel bersarung getah lembut pelbagai teras, dan kedua-dua hujung wayar perlindungan pembumian harus disambungkan dengan kuat.

3. Alat kuasa pegang tangan harus digunakan oleh kakitangan profesional dengan pengetahuan profesional tertentu. Peraturan operasi keselamatan yang berkaitan harus dipatuhi dengan ketat semasa digunakan.

4. Sebelum digunakan, periksa sama ada peranti perlindungan elektrik dan peranti perlindungan mekanikal yang berkaitan berada dalam keadaan baik. Penggunaannya mestilah normal.

Juga perhatikan sama ada bahagian berputar fleksibel dan bebas daripada jamming.

5. Apabila menggunakan alat kuasa pegang tangan Kelas I, pengguna mesti memakai peralatan pelindung yang memenuhi peraturan, dan menyediakan peralatan perlindungan yang berkelayakan. Dan ambil langkah perlindungan keselamatan yang sesuai terhadap kejutan elektrik seperti yang diperlukan, seperti memasang pelindung kebocoran dalam litar kuasa, atau memakai sarung tangan penebat, kasut penebat atau berdiri di atas pad penebat.

Apabila menggunakan alat kuasa pegang tangan Kelas II di tempat yang lembap dan sempit, suis kebocoran perlu dipasang, arus kerja suis elektrik kurang daripada 1.5mA, dan masa tindakan kurang daripada atau sama dengan 0.1 saat. Dan suis kebocoran harus diletakkan di dalam bekas dan dipantau oleh orang yang istimewa.

6. Bahaya pekerjaan menggunakan alat kuasa pegang tangan. Penyakit getaran tangan-lengan yang disebabkan oleh operasi getaran tangan-on jangka panjang disenaraikan sebagai salah satu penyakit pekerjaan yang sah di negara saya seawal tahun 1957, juga dikenali sebagai penyakit getaran tempatan, dan biasanya ditunjukkan sebagai jari putih episod.


Berita yang berkaitan

Barangan yang berkaitan