banner

Operasi Selamat Alat Kuasa

Feb 19, 2022

1. Kord kuasa-satu fasa mesin elektrik mudah alih dan alat kuasa-tangan mesti menggunakan tiga-kabel getah lembut teras dan tiga-kord kuasa fasa mesti menggunakan empat-kabel getah teras; semasa pendawaian, sarung kabel hendaklah dimasukkan ke dalam kotak simpang peralatan dan dipasang. diperbaiki.

2. Periksa perkara berikut sebelum menggunakan alatan kuasa:

(1) Cangkang dan pemegangnya tidak retak atau rosak;

(2) Wayar pembumian pelindung atau sambungan wayar neutral adalah betul dan kukuh;

(3) Kabel atau kord berada dalam keadaan baik;

(4) Palam berada dalam keadaan baik;

(5) Tindakan suis adalah normal, fleksibel dan bebas daripada kecacatan;

(6) Peranti perlindungan elektrik berada dalam keadaan baik;

(7) Peranti pelindung mekanikal berada dalam keadaan baik;

(8) Bahagian berputar adalah fleksibel.

3. The insulation resistance of the power tool should be measured regularly with a 500V megohmmeter. If the insulation resistance between the live parts and the casing does not reach 2MΩ, maintenance must be carried out.

4. Selepas bahagian elektrik alat kuasa dibaiki, pengukuran rintangan penebat dan ujian voltan tahan penebat mesti dijalankan. Voltan ujian ialah 380V dan masa ujian ialah 1 minit.

5. Litar elektrik yang menyambungkan jentera dan alatan elektrik hendaklah dilengkapi dengan suis atau soket yang berasingan, dan pelindung tindakan arus bocor hendaklah dipasang, dan cangkerang logam hendaklah dibumikan; ia dilarang sama sekali untuk menyambungkan berbilang peranti pada satu pintu.

6. Arus kendalian kebocoran berkadar bagi pelindung kebocoran jenis-arus tidak boleh melebihi 30mA dan masa operasi tidak boleh melebihi 0.1 saat; voltan kendalian kebocoran berkadar bagi pelindung kebocoran jenis-voltan tidak boleh melebihi 36V.

7. Suis operasi perkakas elektrik hendaklah diletakkan dalam jangkauan pengendali. Apabila berlaku kegagalan kuasa secara tiba-tiba semasa rehat, keluar dari tempat kerja atau bekerja, suis pada bahagian kuasa hendaklah diputuskan.

8. Apabila menggunakan alat kuasa mudah alih atau mudah alih, anda mesti memakai sarung tangan penebat atau berdiri di atas pad penebat; semasa menggerakkan alat, jangan pegang wayar atau bahagian alat yang berputar.

9. Apabila menggunakan alatan kuasa penebat Kelas III dalam tapak yang mengandungi-basah atau asid dan dalam bekas logam, langkah penebat yang boleh dipercayai mesti diambil dan kakitangan khas perlu disediakan untuk memantaunya. Suis untuk alatan kuasa hendaklah terletak dalam capaian penjaga.

10. Satah cakera gerudi elektrik chuck magnet hendaklah rata, bersih dan bebas daripada karat. Apabila melakukan penggerudian sisi atau penggerudian ke atas, langkah-langkah perlu diambil untuk mengelakkan badan gerudi daripada jatuh selepas kegagalan kuasa.

11. Apabila menggunakan sepana elektrik, tumpu tork pembilang hendaklah diikat dengan kukuh dan nat hendaklah diikat sebelum dimulakan.


Berita yang berkaitan

Barangan yang berkaitan