banner

Perlindungan Keselamatan Alat Kuasa

Feb 13, 2022

Kelas I

Terdapat peranti asas dalam alat ini, dan semua atau kebanyakan bahagian struktur penebat mempunyai penebat asas. Sekiranya penebat rosak, kerana bahagian logam yang boleh diakses disambungkan dengan pembumian pelindung (lihat pembumian) atau konduktor neutral pelindung yang dipasang di garis tetap melalui peranti pembumian, mereka tidak akan menjadi objek hidup, yang dapat menghalang pengendali daripada mendapat kejutan elektrik.


Kelas II

Struktur penebat alat tersebut terdiri daripada penebat dua atau bertetulang yang terdiri daripada penebat asas dan penebat tambahan. Apabila penebat asas rosak, pengendali dipisahkan dari badan yang dikenakan oleh penebat tambahan untuk mengelakkan kejutan elektrik. Alat Kelas II mesti menggunakan palam kuasa yang tidak boleh disambungkan semula, dan pembumian tidak dibenarkan.


Kelas III

Alat sedemikian dikuasakan oleh bekalan voltan yang selamat. Nilai rms voltan tanpa beban antara konduktor voltan keselamatan atau antara mana-mana konduktor dan tanah tidak boleh melebihi 50V; untuk bekalan kuasa tiga fasa, nilai rms voltan tanpa beban antara konduktor dan talian neutral tidak boleh melebihi 29V. Voltan keselamatan biasanya dibekalkan oleh pengubah pengasingan keselamatan atau penukar dengan belitan berasingan. Peranti asas pelindung tidak dibenarkan pada alat Kelas III.


Gangguan radio

Motor siri fasa tunggal dan motor DC dengan komutator akan menyebabkan gangguan elektromagnet yang serius ke set TV dan radio, jadi gangguan kepada radio harus dipertimbangkan dalam reka bentuk alat kuasa. Terutamanya mengamalkan langkah-langkah seperti perisai, sambungan simetri belitan pengujaan, menyediakan penapis elektrik, dan menyambungkan penapis dalam bentuk delta. Sekiranya perlu, gegelung induktansi kecil juga boleh disambungkan secara bersiri di kedua-dua hujung lengan motor.


Berita yang berkaitan

Barangan yang berkaitan